Wednesday, August 11, 2010

~4~

Hujung minggu ini harus pulang ke rumah. Nak bincang pasal pertunangan Ammar. Dah besar dah Ammar tu. Dah boleh jadi suami orang. Lamanya aku tinggalkan rumah sampai tak perasan yang Ammar sudah besar panjang. Dan hati mula berkata-kata

                + kalau Ammar sudah boleh jadi suami orang, kau bila pulak nak bergelar isteri
                -Sekarang aku cakap pasal Ammar, bukan aku
                + kau harus fikir pasal diri sendiri jugak
                -Nantilah dulu, belum masanya
                + siapa nak masuk meminang orang macam aku ni, tak reti bergaul
             -ko tak cuba la gi mana nak tahu, tak tercabarkah Ammar yang lebih muda itu sudah nak  menikah tapi kau masih sendiri
                +sudah la tu. Berhenti menghasut
                -aku bukan menghasut tapi ini realiti

Telefon bimbit ditekan pantas mendail nombor Ammar.
          “Ammar, ambil aku kat office petang ni boleh. Singgah rumah kejap nak ambil baju,”
          “Okay, boleh makan kat medan selera bawah blok engkau kan,”
       “Boleh tapi kau belanja,” talian pantas dimatikan. Tersengih sendirian. Pasti Ammar bising di hujung talian sana. Huh, lamanya aku lari dari Ummi abah. Cukuplah, aku nak jadi Naqilla yang menyenangkan semua orang, bukan merisaukan ummi abah.

6 pm
Ju hua Tai melaung dari telefon bimbit. Ammar sudah sampai. Dia melambai Laily yang masih berada dalam bilik FT-IR. Dia menepuk Kak Ja yang sibuk menjenguk mikroskop.
           “Akak, saya balik dulu. Ammar dah sampai,”
        “Kirim salam mak ayah,” kata-kata Kak Ja hanya disambut dengan lambaian tangan. Langkah di hayun menuju Toyota Camry Silver di parking lot.
           “Singgah rumah tau. Nak ambil baju,”
           “Macam tak de baju kat rumah tu,”
           “Eh ikut suka aku lah. Driver kena ikut kata mem tau,” hehehe berlagak boss dengan Ammar ni best jugak
           “Hampeh. Tinggal tepi jalan kang baru tahu,”
           “Alololo...janganlah adik comel saya. Aku gurau-gurau je la,”
           “Apasal manja semacam ko ni?” tanya Ammar pelik
           “Aku kan memang manja. Ko je tak sedar,”
         “Aku bukan ummi ek. Sungguh ke ko ni manja. Cam tak caye je,” Ammar masih doubt.
         “Betul la. Aku ni nampak je senyap sunyi. Sebenarnya aku ni manja ngan ummi, Kak Nas. Ko je tak tahu. Ko kan manja dengan semua orang,” banyak bunyi pulak budak Ammar ni
         “Yelah,” balas Ammar sambil senyum. Untunglah ko Alif. Kakak aku ni manja rupanya. Untung sangatlah ko.
        “Ko nak meminang anak dara mana ni. Gempak habis sampai ummi suruh aku balik segala bagai. Puteri mana la yang dah mencuri hati adik kesayangan aku ni,”
           “Ko agak siapa?” heh...bukan akulah yang nak meminang anak dara orang, ko tu yang bakal dipinang orang.
          “Mesti orangnya cantik...no no no...comel. Kecik-kecik je. Manis. Rajin pakai baju kurung. Apa lagi ek...hmm...” apa lagi ek...
          “Semua ciri-ciri yang ko sebut tu pasal diri ko sendiri. Taste aku bukan macam ko,” Ammar mencebik
          “Habis ko nak minah saleh tak jadi rambut karat mata hijau biru pakai skirt pendek?” ambik kau...cam tak de yang senonoh je nak dibuat bini budak Ammar ni.
           “Hmm...boleh gak...good suggestion,”
         “Eeii...jangan panggil aku kakak kalau ko cari bakal adik ipar aku macam tu. Dengan engkau-engkau sekali aku tak mengaku adik,” kataku sambil memukul lengan kiri Ammar dengan handbag.
         “Tak de lah. Aku kalau nak cari isteri kena cari orang macam kakak-kakak aku. Macam Kak Nas, macam kau, macam ummi,” balas Ammar ikhlas.
           “Ok dah sampai. Ko nak maghrib kat rumah aku ke?”
           “Its okay. Aku nak gi somewhere jap. Dah siap solat n kemas-kemas bagi tau ek. Aku tunggu kau kat bawah ni je nanti,” Ammar tunjuk gerai abang mee goreng. Lama tak nampak abang mee goreng sekarang. Dia meniaga lagi ke? Ke aku yang tak perasan dia ada kat sini. Sambil berifkir kaki melangkah naik ke tingkat 3 blok D Taman Suria.

No comments: