Wednesday, August 11, 2010

2

“Baru nak datang Inche Aiman Hafiz?” amboi mulut perempuan nama Syaf ni,tak de insurans sungguh. Diamkan ajelah, malas nak bergaduh dalam lab ni. Kak Farizah dah briefing separuh dah tentang tugasan yang perlu dilakukan sepanjang 10 minggu sessi yang berlangsung. Aku merujuk edaran yang dah diberi minggu lepas. Minggu 4 potong sampel, ahh kacang je ni. Minggu 7, maceration,alamak aku fail bab-bab nak sedia chemical segala bagai ni. Minggu 11, ambil gambar slide, kira saiz fibre dan characterization. Haduih.memang part susah. Elok je Kak Farizah habis cakap Syaf pulak briefing tentang tugas masing-masing. Aku senyap je sampai Hanis dan Wani mula buat keje. Walaupun jadual aku minggu 4, tapi aku stay je tengok budak-budak ni buat keje. Nak belajar beb, bukan senang.
           “Wani,korang kena prepare chemical ke?”
        “Yup, ala sikit je. Kena cairkan alcohol je pun. Tak susah la. Kau tu, baik la gi cari sampel kat lab kat bawah. Buatnya tak de sampel,marah Syaf nanti,” Hanis pula yang menjawab. Aku perhati saje budak berdua ni buat keje. Agak cekapla diorang ni buat keje, memang bagus.
           “Calculation ni mana dapat?”
           “Syaf bagi tadi. Dia dah tanya Prof Sulaiman. Prof kata ok, so dia pun proceed la,”
           “Ajar aku cam mana nak kira boleh tak,” serentak Hanis dan Wani menoleh
         “Aku tak reti nak terang la wei. Kau tanya la Syaf. Dia explain lengkap, confirm kau faham,” jawapan Hanis tu macam menghumban aku masuk ke mulut naga yang tengah berapi-api. Mata aku melilau tengok, mencari budak Syaf ni. Tu hah, tengah menghadap laptop, buat keje kot. Aku datang mendekat, duduk sebelah dia. Dia toleh lantas berkata
           “Kau nak apa?” pergh...macam nak tak nak je tanya
           “Nak belajar macam mana kau buat kiraan alcohol tu,”
          “Kan pakai percentage je. Kira je la berapa percent alcohol berapa percent air,” dia menjawab tanpa mengalih pandangan dari skrin laptop.
           “Aku tak reti la. Kimia dah karat,” mengaku je la
         “Hissyyy...kau ni...kalau tak menyusahkan aku tak boleh ke,” sinis ayat budak Syaf ni, tapi tangan tu laju je menconteng A4 kosong sebelah laptop. Laju jugak la otak aku ni nak pick up pengajaran dia tu.
          “Dah faham?”
          “Yup...owh...cam ni rupanya,”
       “Kau ni bercakap, macam tak pernah belajar kimia je,” slow je ayat tu tapi makan dalam kot
       “Kan aku dah kata, kimia aku dah karat,” heh...memang la mendera mental duduk sekumpulan dengan perempuan bernama Syafiqah ni.


No comments: