Wednesday, September 8, 2010

10

“Kau nak balik ke?” hai...baru bangun budak Nafiq ni. Dah lepas azan zuhur dah
                “Yup, nak balik jumpa ibu. Along angah aku bising nak jumpa Haiqal. Balik la kitorang. Kau tak balik ke” jarang budak Nafiq ni tak balik.
                “Malas lah. Fulus tadak,” heh dah agak dah. Berjoli banyak sangat. Beg yang dah dikemas ala kadar ku sandang.
                “Jaga bilik elok-elok. Aku tak nak sepah-sepah,” sejak aku group ngan budak perempuan ni, terasa hidup lebih teratur. Dah tak serabut study, bilik pun kemas sentiasa. Tak macam zaman dulu, malas je nak datang kuliah, amali. Aku lihat sekilas katil yang dah ku kemas dan laju kaki melangkah ke bilik Haiqal.

                “Kira kita balik ni gamble je la beli tiket,” cepu emas betul soalan Haiqal ni. Pernahkah aku balik dah beli tiket siap-siap? Oh selalunya Haiqal la tukang beli tiket. Aku ni, ada tiket tak de tiket main redah je la stesen bas tu. Ada je bas nak ke JB nun. Tak pernah pulak aku alami tiket habis segala bagai. Rezeki kot.
                “Macam tak biasa,” balasku pendek sambil melintas jalan ke hentian Bukit Jalil. Alhamdulillah dapat bas 3.30 ptg. Elok je duduk dalam bas, aku terus tanya Haiqal
                “Haiqal, kau rapat tak dengan Syaf tu?” sesi korek rahsia bermula
                “Nape? Ko dah ‘ter’ sayang Syaf tu ke?” aik...tanya aku balik
                “Hiisssyy...kau ni. Kot ye pun agak-agak la. ‘ter’sayang tu belum la lagi. Heh. Aku macam tak boleh recall lah dia tu. Zaman bila ntah dia jadi classmate kita. Waktu first year and second year aku macam tak nampak pun muka dia tu. Alih-alih sem lepas ada pulak sekelas ento patho. Tak sangka langsung dia tu bdk kayu,” hmmm...memang tak pernah sekelas dengan aku pun budak Syaf tu sebenarnya. Cuma sem lepas je la, kena pulak Haiqal sekumpulan amali dengan dia. Memang tahu semua la jadinya. Tapi macam best kot study ngan minah tu, silap-silap score aku anatomi sem ni. Macam Haiqal score ento patho sem lepas.
                “Oit...kerut...pasal Syaf je pun. Relax la. Aku pun tak tahulah. Yang aku tahu dia banyak tak sekelas dengan kita sebab kuota subjek full. Banyak subjek second year dia amek waktu first year. Dengarnya gitulah. Lagi satu, dia memang la rapat ngan senior-senior K3 dulu. Tapi yang baru ni semua tak kenal dia pun. Budak kayu kan, mana la orang kenal,” huissyyy...banyak Haiqal tahu pasal Syaf ni. K3? Kenapa Lan, Tapa dan Zul tak kenal dia ek? Hal selamatkan orang kat tasik kayak pesta konvo tu? Memang dia la...tapi kenapa dia kata tak pandai berenang.
                “Sudah lah tu Man. Kalau kau nak tahu pasal dia baik tanya sendiri. Jangan dok tanya orang je. Dia tak suka orang tau pasal dia dari sumber-sumber  yang tak boleh dipercayai. Tanya direct je, dia no hal la,” Haiqal terus taruk sweater menutup muka dan lena dibuai mimpi. Abaikanlah...baik aku tidur, jap lagi sampai rumah tak aman nak tidur lama-lama cam ni.  

No comments: