Tuesday, December 21, 2010

~25~

          "Apakah??? Kau buat akak aku nangis?" Ammar melangkah masuk, perlahan dengan DSLR  yang tersangkut pada leher. 
          "Mana de dik. Illa ney dramatic sangat...tu yg smpi meleleh air mata. Sian abang, basah baju," Illa laju je menyangkal dakwaan adik kesayangannya itu. Muka masih menunduk. Terasa ada tangan yang mengangkat dagunya, menghadapkan wajahnya ke wajah suaminya. Lantas, tangan yang satu lagi sibuk menyeka air mata yang terus beranak sungai. Tulus, satu ciuman sayang hinggap di dahi, dan Ammar menyaksikan adegan itu, sepenuhnya. Ohh...malunya. Muka dah terasa berbahang, namun sang suami masih berlagak selamba, mengucup pipi kanan pulak. Aaaa...malu...malu...malu.
         "Agak-agak la pun Alif...aku ada ni hah," Ammar juga kelihatan segan-segan 
         "Ok...dah...x yah nak segan malu lagi. Ada apa pagi-pagi masuk bilik orang baru nikah ni? Tak malu," Ammar terus melambakkan tawa, Illa mula tersenyum manja. Nak ambil gambar sebelum majlis, pra-majlis. Ikutkan je la dik yang sorang ni, bukan ade adik lain lagi dah dalam rumah ni pon. Macam-macam la pose yang digayakan, dengan pengantin hanya bert-shirt dan berkain pelikat dan kain batik. Suasana yang tadinya tegang dan sayu bertukar ceria hanya dengan kehadiran Ammar sebagai photographer x bertauliah itu. Sesi fotografi pra-majlis berakhir dengan mudah dan ceria sekali. sebaik sahaja Ammar keluar, suasana kembali kelam. Illa sunyi, Aliff bungkam.
         "Jap lagi Mak Siah sampai. Nak mandi dan bersiap, Kalau Mak Siah datang, suruh tunggu kejap ye," sudah hilang panggilan abang itu. Betapalah hati mendamba si pemilik suara memanggilnya manja, abang. Monolog terhenti saat pintu terkuak dan wajah Mak Siah terjegul, serentak juga kedengaran air pancuran di bilik air dihidupkan.
        "Mana isteri kamu Aliff?" Mak Siah terus bertanay perihal pengantin perempuan
        "Dalam bilik air Mak Siah. Pagi ni aje, dah tiga kali pengantin perempuan mandi," selamba Aliff menjawab. Memang benar, termasuk ini sudah tiga kali Illa mandi. Nak hilangkan sakit kepala.
        "Astaghfirullah...kamu ni. Kot ye pun dah nikah. Sabar lah sikit. Kesian isteri kamu tu hah. Belum habis majlis dah letih," dan selebihnya kedengaran suara Mak Siah membebel seperti bunyi kawanan lebah sedang bermesyuarat sahaja di telinga Aliff. Aliff menanti Illa keluar, dia juga perlu menyejukkan diri daripada mendengar bebelan Mak Siah yang terang-terangan tak tahu apa-apa itu. Selesai mandi, dia keluar dan kelihatan isterinya mula disolek oleh Mak Siah. Dia pun apa lagi, dok atas katil menghadap wajah isterinya yang sedang di rias itu
        "Mak Siah, x mau la pakai benda tu, macam tak kena je dengan kulit Illa," komen pertama
        "X mo cukur apa-apa tau Mak Siah,"
        "Merah sangat la. kurangkan lagi, bukannya cantik pun letak banyak-banyak,"
        "hohohoho...pakai colour ni je lah Mak Siah," dan seterusnya Aliff jadi tukang komen untuk solekan Illa. Nasib baik hasilnya cantik, berseri sungguh wajah Illa. Naik seri pengantin. Mak Siah muncung panjang. Habis rosak rancangannya gara-gara Aliff mencelah macam-macam. Mulut Mak Siah sudah mula mengeluarkan ocehan yang macam-macam sehingga Alif berkata dengan tegasnya.
        "Kalau nak solek lawa-lawa sangat, saya sorang je boleh tengok Mak Siah. Dah solek macam ni, dah kira elok lah ni," ketegasan Aliff membuatkan Mak Siah terdiam dan terus berlalu setelah selesai membantu Illa melengkapkan persalinan raja seharinya.
        Tiba-tiba Illa tergelak melihat suaminya yang masih berkain pelikat dan t-shirt. Dengan senyuman manis, dia membantu suaminya bersiap. Setelah aliff mengenakan baju melayu, dibutangkan baju melayu suaminya, di pakaikan songkok yang sudah berhias brooch dan dia turut membantu suaminya mengenakan samping biru-ungu-hitam itu...hadiah khas buat suaminya. Setelah berpuas hati melihat penampilan suaminya, dia menarik tangan suaminya agar segera turun kerana tetamu sudah mula memenuhi perkarangan rumah tetapi tangannya pula yang direntap oleh suaminya. Dia kembali ke dalam dakapan suaminya. Sekali lagi ciuman kasih singgah di dahi dan kedua-dua pipinya. Syahdu terasa di kalbu...dan malu jugak la walaupun Ammar tiada di tempat kejadian.



No comments: