Wednesday, September 8, 2010

~19~

“Ammar...janganlah nak malu-malu dengan kak ngah. Cerita je la,”
                “Ayah dia ketua department. Dia datang office satu hari tu nak hantar dokumen ayah dia. Dia sesat gi bilik Ammar. Ammar tunjuk la office ayah dia. Dia kata office Ammar tu dulu office ayah dia. Lepas tu kenal gitu-gitu je la,”
                “Budak tu kerja apa?”
                “Ntah la. Tak pernah tanya pun. Cuma hari tu ayah dia bagi kain ni kat orang. Orang serba salah. En Khaidir tu pun offer la kalau nak dia tolong tempahkan boleh juga. Orang setuju je lah. Tak sangka pulak anak dia yang tolong jahitkan,”
                “Boleh lah minta ummi ayah tolong pinangkan anak En. Khaidir pulak lepas ni,” aku mengusik
                “Hisyy...mana boleh. Ntah dia nak ke tak dengan Ammar ni,”
                “Kalau dah sampai sanggup ambil tempah baju melayu free, mestilah dia sangat sudi Ammar,” balasku. Macam aku ni, sudi jahitkan baju nikah Alif.
                “Dulukan kau dulu ek, dah settle semuanya nanti barulah aku cakap dengan ummi abah. Kang terkejut pulak diorang,”  aku hanya tergelak sambil mengambil baju yang Ammar serahkan. Aku sangkut bersama seluarnya. Aku lantas mengambil baju kurung aku pula dan mula menyembat bahagian bawah baju. Ammar masih setia duduk di sisiku.
                “Illa, cam mana kau boleh yakin dengan Alif ye. Maksud aku yang Alif tu memang pasangan kau dunia akhirat?” soalan maut ni. Aku hentikan jahitan dan menghadap Ammar.
                “Aku tak pernah yakin sebenarnya. Tapi mesti ada sebab kan Allah hadirkan Alif dalam hidup aku. Aku cuba untuk yakin dengan apa yang Allah bagi. Keputusan ni pun aku buat selepas berbual dengan kau dan Alif kat dapur, remember? Dan istikharah selepas itu pun tak tunjuk apa-apa tanda yang keputusan ni salah. Aku terima lah dengan sepenuh hati,” balasku panjang. Memang tak ade tanda-tanda yang menunjukkan keputusan ni salah. Jadi aku cuma follow the flow lah.
                “Aku  tak nak kacau kau lah. Alif kata dia datang Ahad kot. Sabtu dia kena siapkan lab dia tu. Tak pe esok masih sempat lagi nak iron baju ni. Kalau boleh, siapkanlah baju kau sekali. Mana lah tahu ibu dia nak tengok,” kata Ammar sambil melangkah keluar. Aku hanya membalas ‘ok’ di dalam hati.

No comments: