Monday, August 16, 2010

~9~



           “Meh la ta’aruf dulu Illa. Kenal dulu Alif ni,” aku duduk atas kaunter kabinet berhampiran singki. Nasib baik pakai seluar. Aku terus senyap, menanti butir kata dari dua orang lelaki dalam dapur ni.
            “Salam ta’aruf. Saya Alif Safwan. Kawan Amar, dok kat Taman Suria Blok B tingkat 3. Saya kerja sebagai penjual mee goreng sebelah malam, siang buat kerja lab kat UM. Tutor UMP. Umur 29 tahun. Anak bongsu dari empat orang. Pe lagi ek...”
                “Awak dah tahu pasal saya dari Ammar kan,” balasku pendek.
                “Illa,” terjegil Ammar
                “Ok...fine...Nur Naqilla Yusof. Kedua dari tiga adik beradik. Sekarang dah jadi yang sulung. Umur 28 tahun. Kerja kat Open Tech Pharmaseutical Lab sebagai assistant manager. Pe lagi ek...tinggal kat Taman Suria tingkat 3 Blok D. Saya dah apply nak further study kt UK insyaAllah. Tapi status masih pending. Lagipun sekarang tengah cari sponsor,” terus terang. Aku dah apply, baru dua minggu lepas. Masih dalam proses.
                “Hah...nak pergi UK? Napa tak bagi tahu?” Ammar terkejut
                “Dah dari semalam kau sibuk. Ko pun tak pernah tanya. Ummi ngan abah dah tahu dah. Mungkin sebab tu kot diorang nak cepatkan majlis,” ayat terakhir tu perlahan je terluah. Alif pun sama terkejut.
                “Tak try minta tutor ke?” Alif mencadangkan
                “Nak jugak tapi tak tau nak minta mana,” aku membalas
                “UMP banyak lagi nak pakai tutor,”laju je mamat ni balas
                “Saya try la mana-mana pun,” balasku pendek
                “Nak kahwin ni korang dua-dua dah sedia ke,” Ammar bertanya
                “Tak tau la Ammar. Aku ni terkejut jugak usul abah ko tadi tu. Tapi kalau dah Naqilla ni nak pergi UK baiklah buat cepat,” balas Alif. Ek eh...takkan la sebab aku nak pergi UK dia terus setuju nak kahwin awal. Tadi dia belum tahupun lagi main taram je setuju. Ini sudah lebih.
                “honestly, aku memang tak sedia. Aku dah biasa hidup sorang-sorang. Mungkin boleh la terima bab kahwin awal tu tapi akan ambil masa jugak la nak adjust. Bukan senang nak hidup berdua ni Ammar,” lirih suaraku membalas. Bukan senang nak menerima orang lain dalam hidup. Orang yang tidur sekatil, duduk sebumbung, makan semeja, yang akan hidup dengan kita sampai hujung nyawa. Kena banyak bersabar. Aku ni dah la kesabaran lagi nipis dari kulit bawang...huhuhu...tapi abang mee goreng ni sempoi je aku tengok...no worries...macam senang je nak kahwin tu dalam kamus hidup dia...tak nervous langsung.
                “Kalau tanya soal sedia tu, saya pun belum sedia lagi. Sampai bila-bila pun takkan cukup bersedia. Tapi kita kenalah sama-sama berusaha untuk saling membantu. Yang nak hidup bersama ni kita berdua, kena berusaha untuk jayakan benda ni. Kalau sorang je usaha tak jadi juga,” selamba je abang mee goreng ni balas. Aku tengok Ammar dah tersengih lebar walhal kitorang berdua; Alif dan aku dah masuk mode serius habis.
                “Doa lah banyak-banyak. Semoga semuanya berjalan lancar,” itu ayat terakhir sebelum kaki melangkah keluar ke ruang tamu. Di situ, ummi abah dan pak cik makcik sedang berborak.

No comments: