Tuesday, March 22, 2011

~28~

                “Sedap la Illa masak. Lepas ni mesti ucu gemuk kalau Illa masak hari-hari,” Kak Long mengulas
                “Ala kak. Masak sekali sekala macam ni, kena pulak menu istimewa, memanglah sedap. Cuba lauknya hanya ikan goreng ngan sayur rebus je, tak sedap jugak kak,”
                “Eh…lain…akak masak dengan kamu masak mesti lain Illa. Cuba Tanya ucu, kan ucu,”
                “Ha’ah Kak Lang, isteri saya masak sedap. Tapi kalau Kak Lang masak, anak-anak Kak Lang je yang kata sedap,” sudahnya Alif menerima cubitan dari Kak Lang. Tu lah, mulut tak reti nak jaga hati orang.
                “So, lepas ni korang duduk mana?” Abg Arif bertanya
                “Duduk rumah sewa ucu bang. Nak duduk mana lagi. Lagipun area perumahan itu dekat dengan tempat kerja Illa. Boleh ucu hantar gi kerja,”
                “kalau dah nak gi UMP, isteri kamu macam mana?”
                “Tak tau lagi kak ngah. Kena discuss balik lah macam mana,” senang sahaja jawapan Alif. Ye jugak, aku tak pernah terpikir pulak nak kena pindah Pahang.
                “Kamu nak balik bila Alif?” ibu pulak bertanya
                “Kena balik malam ni la ibu. Barang-barang Illa banyak tak kemas lagi. Lusa Illa dah mula kerja semula. Esok je la masa yang ada nak berkemas-kemas ibu,” ibu mengangguk.

Menjelang petang, rumah En Zahran semakin sunyi. Satu-satu anak-anaknya kembali ke rumah masing-masing untuk persiapan bekerja pada esok hari. Malam itu, Alif dan Naqilla juga beransur pulang ke Taman Suria. Tiba dirumah, tempat yang dituju hanya bilik tidur, untuk solat dan tidur. Usai berjemaah Naqilla hanya tercegat di hadapan katil. Ni katil single, nak tidur atas katil tak muat ni. Ada jugak yang jatuh katil kang.
                “Jangan risau, tidur je la atas katil ni. Tak jatuh punya, abang confirm,” Illa melirik suaminya dengan penuh curiga.
                “Betul, takkan jatuh, abang jamin,” hmm…malas nak layan, akhirnya Naqilla naik jugak ke atas katil. Setelah lampu dipadamkan, terasa ada tubuh hangat berbaring disebelahnya.
                “Macam mana nak buat tak nak bagi jatuh? Ni pun dah muat-muat. Belum lagi sayang pusing kiri kanan,” Illa mengeluh
                “Macam ni hah,” terasa pinggangnya dipeluk dan tubuhnya dipalingkan menghadap Alif. Kedap terasa pelukan itu. Terasa ada tangan yang lain pula mengusap rambutnya, lembut.
                “Kalau peluk macam ni kan tak jatuh. Ruang ada banyak lagi, nak pusing-pusing pun tak boleh,” terasa dekat sangat suara Alif, dan perlahan sekali. Terasa dahinya dikucup, penuh kasih. Naqilla terus lena dalam dakapan suaminya tanpa berkalih ke kiri dan ke kanan.

6.10 pagi.
Pelukan Alif dirungkaikan. Naqilla terus bangun menyiapkan diri untuk solat subuh

6.30 pagi
Usai mandi, Alif masih belum bangun.
                “Abang, bangun subuh bang,” lembut di kejut suami kesayangannya itu
                “Hmm…sayang…dah mandi? Dah siap…kenapa tak kejut awal,”
                “Dah kejut abang tak bangun-bangun jugak,” lantas Alif bangun menuju ke bilik air

Usai solat subuh
                “Sayang, sakit kepala lagi?”
                “Tak de bang. Alhamdulillah,dah elok dah”
                “Ni mesti semalam sayang transfer sakit kepala tu kat abang kan,” hah…transfer sakit kepala? Takkan la kalau…boleh transfer sakit ke?
                “Eh…boleh transfer ke kalau kita…” Alif sudah tersenyum lebar melihat reaksi isterinya. Hai…kadang tu Naqilla ni nampak independent sangat, kadang tu nampak blur semacam, macam sekarang ni. Tengah blur, mana ade fakta kata sakit kepala boleh berjangkit melalui hubungan suami isteri. Penyakit kelamin boleh la. Adoi…
                “Abang nak tido kejap tau. Nanti kalau ade pape kejutkan abang ye,” tanpa menunggu jawapan isterinya Alif terus rebah diatas katil. Naqilla berlalu ke dapur, sarapan perlu disiapkan. Rumah perlu dikemaskan.

8.30 pagi
                “Abang, bangun sarapan bang,” lembut dikejut suaminya itu. Alif bangun lambat-lambat, terus menuju ke bilik air dan keluar dengan muka yang sangat tak bermaya. Dia duduk diatas tikar yang terbentang di ruang tamu denga hidangan sarapan yang telah disiapkan isterinya. Mee goreng, itu je pun bahan-bahan yang ada dalam peti ais rumahnya.
                “Illa tahu kan abang tak makan mee goreng,”
                “Abang tak makan mee goreng yang abang masak. Tapi kalau ibu masak abang makan kan. So, Illa masak abang boleh makan jugak kan,” tersenyum Alif mendengar suara isterinya itu. Banyak jugak yang isterinya tahu tentang dirinya.   Dengan gerak lemah, dihabiskan jugak mee yang diisi ke dalam pinggannya.
                “Abang tak sedap badanlah sayang. Nak tido lagi ni. Nanti dah zuhur kejutkan abang ye,” Alif terus berlalu ke bilik, menyambung tidur.

1.35 petang
                Mata terbuka selepas kedengaran azan dari surau terdekat. Terasa basah dahinya. Ek…ada tuala basah, sape letak. Susun atur biliknya juga kelihatan sudah berubah. Almari lama di bilk sebelah sudah dialih ke bilik utama. Perlahan kaki melangkah ke ruang tamu. Sudah ada tikar getah memenuhi segenap lantai simen. Sofa buruk nan sebuah itu di letak menghadap pintu balkoni bersama sebuah meja kopi kecil. Bunga lily yang besar menghias vast di atas meja kopi itu. Beralih ke dapur, susun atur barang juga sudah sedikit berubah, semakin kemas dan bersih.
                “Eh, abang dah bangun? Abang demam ye,” Illa menyapa suaminya yang baru keluar dari pintu dapur
                “Sayang susun atur semua ni seorang? Kenapa tak kejutkan abang?”
                “Abang letih. Demam. Tadi Illa turun ke kedai depan tu kejap. Beli tikar getah ni. Ni je lah yang ada bang. Illa tak sempat nak masak makan tengahari, Illa beli je kat kedai bawah tadi. Boleh kan?” Illa Nampak sangat letih. Kesian Illa, kemas rumah sorang-sorang.

Usai solat zuhur berjemaah, mereka makan tengahari dengan lauk yang Illa beli. Nasi di pinggan Alif hanya luak suku saja. Tak lalu makan katanya, maklumlah demam. Sebaik sahaja Alif masuk ke bilik, isterinya mengeluarkan sepersalinan untuknya.
                “Abang siap ek. Kita gi klinik. Lepas tu, kita pergi rumah ibu,” Alif terpana sebentar. Blur kejap. Balik rumah ibu? Bukan semalam baru balik Taman Suria ke? Kelihatan isterinya packing baju-baju untuk ke rumah ibu. Illa tak tipu ni, memang sungguh nak balik rumah ibu.
                “Tak payah la Illa. Esok kan Illa keje,”
                “Boleh tak tolong dengar kata, gi siap je la,” tanpa menoleh Illa menjawab. Terkesima sebentar, Alif menurut juga kata isterinya itu. Pakaian yang sudah tersedia di atas katil dipakai dan menanti isterinya siap bekemas sambil dudukdi atas katii.
                “Ok dah siap. Bak kunci kereta,” sekali lagi Alif terkejut, namun tangan di halakan ke luar bilik. Tanpa sebarang suara Illa menjinjing sebuah beg dan terus menyambar kunci kereta dari penyangkut kuci berhampiran ruang makan. Senyap itu berterusan sehingga mereka tiba di sebuah hospital kerajaan yang sudah kelihatan agak lengang. Walaupun lengang, hamper sejam juga la mereka menunggu giliran. Perjalanan ke rumah ibu juga senyap. Alif tidak menyangka Illa boleh memandu dan boleh berfikir lebih waras dengan membawanya ke hospital untuk mendapatkan rawatan dan berehat di rumah ibu. Sampai sahaja di rumah ibu, Encik Zahran dan Puan Zuraidah hairan melihat kelibat mereka berdua. Tanpa sempat bertanya Illa menerangkan
                “Maaf ibu, kami pulang tak bagi tahu. Abang demam, Illa tak tahu nak wat cam ne, jadi Illa ajak abang pulang ke mari. Mana lah tahu abang demam sebab berenggang dengan ibu,”
                “Sayang…” Aliff sudah melaung memanggil isterinya yang sudah berlari-lari anak ke anak tangga selepas mengeluarkan kenyataan dia rindukan ibu. Rindukan ibu selepas berpisah sehari? Sungguh bukan Aliff namanya tu.
                “Illa tu kelakarlah Cu. Seronok tengok perangai dia,” ayah memberikan komen dan tersenyum senang melihat gelagat anak menantunya.

No comments: