Friday, February 11, 2011

~26~

Jam dinding sudah menunjukkan waktu 5.15 petang. Azan asar sudah setengah jam berlalu. Ammar dan Aliff kedua-duanya sudah terbaring di hadapan pelamin tanpa kerusi yang sengaja didirikan sebagai tempat mengambil foto kenangan. Naqilla sudah terduduk di platform pelamin, dengan muka penuh keletihan. Ayah pengantin masih duduk-duduk di bawah khemah makan tetamu, menanti kalau-kalau ada kawan-kawan anak mereka yang lewat tibe ke majlis resepsi yang sederhana itu. Si ibu pula sudah mengemaskan dapur yang berkecah akibat kerja-kerja membungkus lauk kenduri untuk diagihkan kepada sanak saudara. Kediaman En Yusof dan Puan Rubiah yang tadinya sungguh meriah sudah beransur sunyi. Kelihatan abah dan ayah masuk ke rumah, menandakan majlis dah tamat, laju sahaja mata abah merenung anak bujangnya terlentang di sebelah abang iparnya di hadapan pelamin, namun tiada kata terluah. Barangkali memahami anak bujangnya yang seorang itulah yang paling banyak menyumbangkan tenaga untuk resepsi ini.
                “Ammar, abang, bangunlah. Dah asar ni,” ku goyang kaki kedua-dua hero dalam rumah ni
                “Hmm…jap lagi,” dalam mamai Ammar masih mampu menjawab sedangkan Alif disebelahnya masih lagi hanyut
                “Abang, bangunlah. Lepas ni boleh tidur dalam bilik. Tak elok tidur kat depan ni,” dengan penuh kesabaran. Satu saat, dua saat, tiga saat…Alif bangun, menggosok mata bingkas berdiri. Dilihatnya Ammar masih terbaring, di sepak kaki kanan Ammar sekali.
                “Oitt…bangun wei, asar. Lepas solat g sambung tidur,” ringkas sahaja pesanan Alif, Ammar terus terjaga selepas kakinya terasa seperti disepak. Alif yang sudah melangkah ke tangga menoleh sambil tersenyum.
                “Hampeh kau Lif…kot ye pun nak kejut aku, agak-agak la wei,” Ammar juga senyum sambil bangun dan menuju ke arah yang sama, tangga.

Di dalam bilik pengantin, elok je selepas solat asar berjemaah, kedua-duanya rebah di atas katil. Alif menyambung tidur sedangkan Illa berbaring untuk melegakan sakit kepala. Terasa berdenyut-denyut kepalanya sejak naik ke bilik bersama alif tadi. Entah kenapa, sakit kepalanya hilang pada waktu resepsi tetapi datang semula selepas asar. Keluhan dilepaskan, seronoknya kalau dapat lena seperti Alif, tentunya tak letih. Dengan langkah yang berat, Illa menuju ke bilik air, mandi bagi melegakan sakit kepalanya yang semakin parah dirasakan.
Keluar dari bilik air dan siap berpakaian, Alif masih lagi tidur dengan lena. Tak sampai hati pulak nak kejut, kaki diarahkan turun ke dapur,minum air panas ok kot kepala ni. Menjejak kaki ke dapur kedengaran suara ummi dan ibu berborak sambil bergelak ketawa. Naqilla akhirnya hanya duduk di meja makan, menjatuhkan kepala di atas meja tanpa mendengar sebutir pun bicara ummi dan ibu. Dia seolah-olah hanyut sebentar, sehingga terasa ada tangan mengusap rambutnya lembut. Sebaik sahaja kepala diangkat, terasa ada tangan mengurut lembut kepalanya.
“Kamu masih sakit kepala lagi,” ibu bertanya sambil mengurut kepalanya
“Masih ibu. Tak tahulah kenapa. Teruk pulak sakit kepala ni,”
“Kamu migraine ke Illa”
“Entahlah. Sebelum ni kerap jugak sakit kepala. Tapi kalau dah rehat, tidur, legalah sakitnya,”
“Ummi risau pulak. Makin teruk ke sakitnya,” ummi langsung duduk di sebelahku sambil meraba-raba dahi dan leher, takut demam pulak.
“Tak de la makin teruk. Tapi tak de la berkurangnya,” urutan ibu ku hentikan. Aku mula bangun untuk membancuh minuman panas sehingga kedengaran suara lain bertanya
“Illa masih sakit kepala? Kenapa tak kejut abang?” Alif segera mengambil mug di tangan Naqilla dan terus membancuh air panas untuknya. Dua mug sudah berada di atas meja. Satu untuk Naqilla, satu untuk Alif.
“Aik…ummi ngan ibu punya mana?” ibu bertanya
“Kan dah ada dalam teko atas cabinet tu. Yang itu kan minum petang untuk semua. Yang ini untuk orang sakit je,” laju alif meneguk koko panas dalam mug. Naqilla turut meneguk sambil tersenyum melihat telatah suaminya. Memang sungguh la anak bongsu Alif ni.
“kamu sakit ke Alif?” ummi bertanya, risau
“Petang tadi sakit kepala ummi. Tu yang menurut gaya Ammar tidur depan pelamin tu. Letih kot ummi, lagipun ramai orang kan, panas bahang. Biasalah,”
“Kamu jangan tiba-tiba demam pulak. Esok nk balik ke rumah, anak-anak buah kamu tu x de sape nak layan. Susah ibu nanti,”
“Baik mem. Ok Alif, jangan demam dulu tau,”kata-kata itu disambut tawa ummi dan ibu. Suamiku memang disenangi semua orang.

Menjelang tengah malam
                “Masih sakit kepala?”
                “Kurang lah sikit”
                “Meh duduk sini. Abang urutkan,” Naqilla menurut sahaja. Lega sikit kepala selepas diurut begitu. Selesai sesi urutan, aku masih bersimpuh di sebelah kakinya, menjatuhkan kepala di atas paha, memeluk lututnya. Ala-ala gaya nak bermanja. Cik abang pun mengusap-usap rambut, lembut
                “Maaf ye…saya tak sihat,”
                “Kenapa perlu minta maaf. Sakit ni datang bukan Illa nak pun. Illa letih sangat ni. Sebelum majlis kerja banyak sangat,”
                “Esok balik rumah ibu dan ayah. Cuak jugak nak jumpa kakak-kakak abg,”
                “Diorang sporting. Jangan risau,” 

No comments: