Wednesday, September 8, 2010

~18~

Sepanjang minggu ini aku tak balik ke Taman Suria, aku hanya duduk dirumah ummi abah sahaja. Dan Ammar menjadi ‘pak supir’ menghantar menjemput aku ke tempat kerja. Jahitan baju Alif juga sudah hampir siap. Mesin jahit Kak Jaja aku pinjam dan angkut ke rumah abah. Sulaman penutup lubang butang juga sudah aku siapkan. Esok hari sabtu, mungkin Alif akan datang nak try baju ni. Janganlah dia komplen macam-macam. Sedang aku tekun menyiapkan jahitan pada baju Alif, Ammar menjenguk di muka pintu. Dia masuk tanpa disuruh, duduk di atas katil yang penuh dengan perca kain persalinan nikahku.
                “Wah, dah nak siap. Yang kita tempah tu pun minggu depan baru boleh ambil kan,” Ammar berkata sambil membelek seluar baju melayu yang bergantung di hadapan almari. Aku hanya diam sehingga Ammar menyambung kata.
                “Eh kain baju kau pun dah siap?” dia perasan jugak kain yang bergantung di belakang seluar itu. Aku masih lagi senyap, menumpu sepenuh konsentrasi pada jahitan yang sudah hampir nak siap. Akhirnya Ammar hanya senyap dan duduk di atas katil semula, memerhati aku dan jahitanku. Tidak lama kemudian, aku habiskan jahitan dan benang lebih aku potong
                “OK...siap. Cuba Ammar try pakai,” aku serahkan baju yang baru siap berjahit itu kepada Ammar. Tanpa banyak soal Ammar terus menyarung baju itu di luar t-shirtnya. Dia bangun dan menggayakannya seperti seorang model.
                “Cantik tak?” apa lah adik aku ni, tanya soalan cam ni
                “Baju tu memang cantik, tapi kalau Alif pakai lagi cantik kot,” balasku sambil tersenyum.
                “Amboi, sejak dah nak kahwin ni aku kau tak pandang langsung. Asyik Alif saja,” Ammar dan rajuknya, masih seperti dulu. Aku terus tergelak sambil kaki melangkah membuka almari dam mengeluarkan sepasang baju melayu warna ungu gelap dan kuserahkan kepadanya.
                “Baju ni siapa bagi?” sudah pandai berahsia Ammar sekarang ni.
                “Ni baju aku beli untuk raya tahun lepas tapi tak pakai,” balas Ammar
                “Jangan nak tipu. Ni baru lepas jahit lagi ni. Tengok cara dia iron. Main semberono je. Ammar baru je dapat baju ni kan. Sape bagi?” heh...nak tipu aku yang kerja asyik menjahit seminggu ni, tak payahlah Ammar.
                “Kawan orang bagi la,” dengan nada rendah Ammar membalas.
                “Kawan mana pulak ni? Oh...awek ye,” hahahaha muka Ammar dah merah semacam
                “Mana ade awek. Kami kawan sahaja lah. Hari tu mama dia beli kain nak bagi kat abah dia tapi tak jadi. Dia bagi lah kain tu kat Ammar. Ammar pulak mana reti nak tempah kat sapa. Bagi kat ummi kang banyak soal pulak ummi tu. Dia tolong jahitkan untuk Ammar je,” wah wah wah...adik aku ni...sudah pandai minta gadis lain jahitkan baju melayunya.
                “Bawa la dia jumpa aku. Saringan sebelum jumpa ummi,” aku mengagah Ammar
                “Memang nak bawa jumpa Illa pun. Tapi dia segan. Dia malu,” Ammar ni pun sama je tahap malunya.
                “Dah besar dah Ammar ni kan. Dulu asyik nangis je kerjanya. Sekarang sudah mampu mengajak seorang anak gadis jumpa kakaknya. Ni sejak bila pandai menggatal ni?” hahahahaha muka Ammar dah macam udang kena bakar, merah.
                “Mana ada gatal. Orang kenal ayah dia la. Ntah macam mana dia kenal orang pulak,” bila Ammar dah ber’orang’ tu maksudnya dia tengah malu. Hahahahaha...

No comments: